Dag 3 och 4

Igår hamnade jag på Chris och Melissa Owens "bröllopsfest" . Aldrig träffat dem innan jag kom hit till Atlanta, men underbara människor verkar de definitivt vara. De bjöd på ett riktigt partajj på Octane Coffee. Hela kaffevärldens elit på ett och samma ställe. Underbart! Fick möjlighet att träffa och prata med några riktigt stora namn! 

Jamen sen så idag var det dags! Dags för hela Sverige att hålla andan framför datorerna, eller hur? 
Morgonen började med en timmas träning bakom maskineriet. Kaffet smakade så oerhört gott. Verkligen positivt! 
Klockan 14 lokal tid skulle det smälla. Men innan Mattias skulle få göra entré så hade vi lite annat skönt folk i rampljuset. En personlig favorit är Gwilym Davies från England. 
Han dukade upp en fantastisk presentation och tog med domarna på en riktigt smaktripp! Verkligen inspirerande att se.
Även amerikanaren Michael Phillips körde idag. Innovativ drink där han delade upp sina espresso extraktioner i 2 steg. Detta för att sedan kombinera med olika ingredienser han tyckte passade till. Aldrig sett något liknande tidigare. = )

När Mattias väl hade sin tur satt vi alla svenskar samlade på första parkett. En oerhört stilig representant för Sverige stod framför oss. Alla detaljer tycktes vara på plats så det var bara till att köra. Kaffet tycktes rinna bra och presentationen flöt på i  en skön anda. Alla drinkar serverade inom tid och med publikens jubel var han "hemma".
Oerhört bra jobbat Mattias! Idag är vi stolta svenskar!  = )

Utöver tävlingen har jag fått möjlighet att glida runt på mässan idag och igår. Gigantiskt är vad det är! Espressomaskiner,rostar,kaffe,förpackningar,kvarnar etc etc. 
Höjdpunkterna kom att bli ett par. Självklart drog jag mig till Slayer Professional Espresso:s monter för att se skapelsen man läst om i månader med egna ögon. Fick mig en härlig genomgång av det hela och några fantastiska espresso. Verkligen imponerande att se vad de skapat för maskin. Jag tror verkligen på hela grejen med Pressure Profiling. Alltid tyckt att det känts konstigt att man "snöat in" sig på 9bar!
Vidare hade LaMarzocco självklart lite nyheter också. En FB80 med paddle för att även här kunna labba med bryggtrycket. Också en helt fantastisk maskin!

Ja man skulle kunna fortsätta skriva om mässan och alla goa grejer ett bra tag till. Men faktum är att det har jag inte tid med, för vi skall ut och käka fantastisk BBQ! 

Får helt enkelt återkomma med bilder senare!

Lars

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0