Praktikanten har ordet

Onsdagskvällen fylldes av flera överrskningar för en praktikant av mina kaliber-dvs inte så många inom kaffevärlden. Flertalet av de tre Malmö-caféernas personal, och jag, träffades på Citykajen efter stängning för en kväll med information, kaffeprovning och en beryktad "Latte- throwdown".

Kvällen började med en genomgång från en mycket kaffekunnig Mattias från Johan&Nyström av vilka kaffesorter Barista säljer och gör kaffe på. Som novis på ämnet blev jag mycket imponerad av hur många olika delar i kaffeberedning som avgör hur kaffet kommer att smaka. Inte bara urspungslandet avgör smaken på kaffet utan också på vilken höjd bönan växer, om den torkas med fruktköttet på eller av, om den tvättas, och sen även hur den fraktas. Alla delar kan givetvis brytas ner ytterligare för att ge kaffet en annorlunda smak, dessutom smakar varje skörd olika.

Jisses, tänker jag och jämför diversiteten av kaffe med viner. Jag måste också erkänna att jag skämdes lite när jag tänkte på hur jag varje morgon startar dagen med samma gamla trötta "köbekaffe" när det finns så många olika och fina kaffesorter.

Visste ni att en espresso är en bryggningsmetod och inte ett kaffe?

Efter kaffepresentationen fick vi prova tre olika kaffesorter. De smakade helt annorlunda och trots att jag har en ovan kaffegum kände jag direkt skillnaden. Nedan provar vi så kallad "cupping". Man använder speciella skedar, speciella koppar och en speciell insörplingsmetod som låter förfärligt men allt var väldigt roligt.

.

Efter cuppingen höll Baristas VD Björn en presentation om samhällstrender och konsumenternas möjlighet till allt större påverkan i tredje världen. Med tanke på att kaffe är den största handelsvaran i världen näst efter olja borde det finnas resurser för odlarna att åtminstonde slippa svält och barnarbete. Det gör det inte i dagsläget, men när fler människor väljer Fairtrade påverkas kaffeböndernas levnadsstandard direkt. Kvaliteten tummas aldrig på, i allafall inte på Barista.



Sist ut var den beryktade "Latte-throwdown" en av Malmös managers Danni berättade hur det gick till. Vi skulle alla göra vars två latte med fokus på att få ett så fint mönster som möjligt i koppen. Röstningen skedde med kaffebönor i en kopp. Från en till fem bönor fick man lägga och vinnaren hade flest bönor. Jag var lite nervös eftersom jag aldrig tidigare gjort en latte, möjligtvis ett försök till det på hemmaplan men inte inför ett gäng experter och Baristor framför en stor fin och röd maskin.

 

Lyckligtvis fick jag hjälp av SM 2:an i Barista Cup -Mattias, det kändes tryggt.



Vi var alla ganska duktiga på att försöka psyka varandra till misslyckande. Hjärtligt men hårt, speciellt då detta är ett ypperligt tillfälle att öva på att göra mönster inför kommande tävlingar och direkt till kund då pressen på detta ibland kan vara lika stor. Jag tror att mina två är dem längst ner till vänster. Det ska föreställa en definen och en gubben....



Kvällen var mycket lyckad och hela Barista-crew är experter inte bara på kaffe men också på att få en att känna sig som en i gänget. Tots att jag har både bristande kunskaper i kaffe och är en envis dåligt-köbekaffe-drickare. På bilden ovan ser ni hur lycklig jag är efter en näst-sista plats i tävlingen. Danni som står bredvid mig till vänster var kvällens vinnare, och Hanna till höger berömde praktikanten Alex till en finfin latte!

Väl mött!

Hälsar

Praktikanten Cajo

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0